Zara je španielska módna značka sídliaca v Galícii v meste Arteixo. Spoluzakladateľom Zary je Amancio Ortega, ktorý sa objavuje v mnohých rebríčkoch miliardárov na prvom či druhom mieste.
Amanciou Ortega nie je jedným z najbohatších ľudí len tak náhodou. Zara je mimoriadne úspešný predajca módy. Vďačí za to najmä jedinečnému prístupu k inak nudnom odvetví ekonomiky.
Dnešný predaj módy je veľmi dynamický. Trendy sa menia tak rýchlo, že mnohí výrobcovia módy na ne nedokážu dostatočne rýchlo zareagovať. V schopnosti rýchlo reagovať na módne trendy je Zara asi najlepšia na svete. Aj vďaka tejto rýchlosti patrí medzi najúspešnejšie módne značky na svete.
Bežným módnym predajcom trvá vývoj produktu a jeho uvedenie do predajne priemerne 6 mesiacov. Zara to vraj zvládne za jeden týždeň. Tento rozdiel je kľúčový.
Zara to zvláda takto rýchlo aj vďaka tomu, že odolala bežnej praxi presunu výroby do lacných krajín. Zara vyrába svoje veci zväčša doma v Španielsku. Vývoj a výroba módy je tak pod jednou strechou.
Ďalším veľmi zaujímavým prístupom Zary k podnikaniu je vyhýbanie sa akejkoľvek reklame. Úspech väčšiny módnych domov je založený práve na masívnej reklame. Zara však voľné peniaze radšej použila na otváranie nových predajní.
Z histórie
Amancio Ortega a Rosalía Mera si otvorili prvú predajňu s módou v roku 1975. Nazvali ju Zorba – podľa populárneho filmu Grék Zorba. Neďaleko sa však nachádzala krčma rovnakého názvu. Jej majiteľovi sa nepáčilo, že neďaleko bude ďalšia Zorba. Amancio Ortega sa tak rozhodol zmeniť názov svojho obchodu. Problém bol v tom, že už mali pripravené písmená. Museli ich tak poprehadzovať. Doteraz sa však presne nevie, ako sa do názvu firmy dostalo druhé „a“. Jedna teória predpokladá, že áčko bolo lacnejšie ako iné písmená.
Prvý obchod sa ukázal ako úspech. Ortega tak začal otvárať ďalšie predajne, pri ktorých sa úspech zopakoval. V 80-tych rokoch Ortega začal prerábať spôsob výroby a predaja odevov. Hlavným cieľom bolo zrýchlenie celého procesu vývoja a výroby módy. Jednou z výrazných zmien bola aj zmena prístupu k dizajnérom. Zara začala používať namiesto jednotlivých dizajnérov celé skupiny dizajnérov.
1988 je rokom začiatku medzinárodnej expanzie. Zara sa prvý krát mimo Španielska objavila v portugalskom Porte. O rok neskôr Zara vstúpila na americký trh. V roku 1990 bola otvorená predajňa vo Francúzsku. V súčasnosti má Zara svoje predajne až v 90 krajinách sveta.
Produktové línie značky Zara
Zara predáva oblečenie pre ženy a mužov.
Tieto kategórie sú v predajniach rozdelené na:
- Vrché oblečenie
- Spodné oblečenie
- Obuv
- Kozmetika a doplnky
Oblečenie pre deti je predávané pod značkou Zara Kids.
Predajne
Zara patrí medzi tzv. vertikálne firmy. To znamená, že firma kontroluje všetko od výroby až po predaj. Zara tak vlastní priamo všetky svoje predajne. Výnimku tvoria akurát obchody v krajinách, kde je cudzincom zakázané vlastniť predajne. V takýchto podmienkach predajne fungujú na základe frančízy.
Po 90 krajinách sveta Zara prevádzkuje cez 2000 obchodov. Predajne nájdete na obchodných uliciach, v obchodných domoch či samostatne na dôležitých miestach. Zara sa snaží budovať aj sieť svojich vlajkových predajní – to sú predajne, ktorých funkcia je najmä reprezentovať značku.
Zara prevádzkuje aj internetový obchod na adrese Zara.com. V tomto online obchode môžu nakupovať aj Slováci. Tovar je bez problémov zasielaný aj na Slovensko. Jedinou nevýhodou je absencia slovenčiny. O najnovšej ponuke Zary si môžete prečítať iba po anglicky.
Zara má oficiálne na Slovensku tri predajne. Všetky nájdete v Bratislave: Avion Shopping Park, Central, Aupark.