F&F je britská módna značka, ktorú vlastní reťazec Tesco. F&F sa snaží osloviť najmä svojou cenou. Značka začínala v Tesco predajniach ako lacná náhrada klasických značiek. V súčastnosti sa však profil značky postupne mení. Jej materská firma sa snaží z F&F vybudovať klasickú módnu značku a zbaviť ju pôvodného vnímania ako odevov v potravinách.
F&F sa rozvíja na základe vysokého rastu trhu s módou. K popularite značiek ako F&F prispieva aj fakt, že moderná móda je veľmi rýchla. Módne trendy sa menia extrémne rýchlo. Spotrebitelia tak radšej volia častejšie nákupy lacných odevov pred zriedkavejšími nákupmi kvalitných a drahších vecí.
Z histórie F&F
Značka F&F vnikla relatívne nedávno. Oblečenie tejto značky sa v predajniach Tesco prvý krát objavilo v roku 2001 vo Veľkej Británii a Írsku. Najväčší rast však F&F zaznamenala v Strednej Európe – teda u nás, v Českej republike, Maďarsku a Poľsku. V týchto krajinách sa tejto Tesco značke naozaj darilo. Ľudia vnímali F&F dobre a radi sa do vecí F&F obliekali. Dnes táto značka pôsobí v 11 európskych krajinách.
Najväčší prelom v histórii značky nastal v roku 2010. Vtedy sa totiž materská firma Tesco rozhodla svoju populárnu módnu značku posunúť o úroveň vyššie. Zámerom Tesca bolo vybudovať samostatnú značku, ktorá by sa vedela presadiť na globálnom trhu – teda aj v krajinách, kde Tesco nemá svoje supermarkety.
Tesco sa tak rozhodlo predávať módu tradičným spôsobom – vybudovaním samostatných obchodov. Prvý samostatne stojaci obchod F&F bol otvorený v Prahe v roku 2010. O rok neskôr v Brne otvorili v druhú predajňu. V roku 2012 Tesco začala pracovať na plánoch expanzie mimo Európu. V tomto roku Tesco dosiahlo dohodu s firmou zo Saudskej Arábie, ktorá má byť frančízingový partner Tesca v tejto bohatej arabskej krajine. Tesco sa v Saudskej Arábii spolieha na predpokladaný prudký rast predajňa najmä dámskeho oblečenia. V Saudskej Arábii žije 26 miliónov ľudí, z čoho je veľká časť tvorená zahraničnými pracovníkmi.
Samotné Tesco založil Jack Cohen v roku 1919. Spočiatku to bola malá skupina predajných stánkov. Značka „Tesco“ sa prvý krát objavila v roku 1924. Až do konca 80-tych rokov bolo Tesco takmer výlučne predajcom potravín vo Veľkej Británii a Írsku. 90-te roky však boli periódou globálnej expanzie a rozširovania sortimentu.
Produktové línie a módne kolekcie
Produktové línie a celkovo množstvo ponúkaného tovaru boli spočiatku pri F&F pomerne obmedzené. Značka však svoje portfólio plynule rozširovala. Dnes sa vyrovná aj klasickým predajcom módy.
F&F predáva oblečenie a rôzne doplnky v niekoľkých produktových líniách:
- F&F Basics – bežné veci na bežné každodenné použitie
- F&F True – produktová línia zameraná na väčšie veľkosti
- F&F Blue – línia špecializujúca sa na džínsy a výrobky z džínsoviny
- F&F Black – pod touto značkou sa predávajú obleky
Predajne
Tesco vstúpilo na slovenský trh už v roku 1996 a výraznou mierou prispelo k rozvoju maloobchodného predaja. Dnes má táto britská spoločnosť po celej krajine 150 predajní. Expanzia Tesca sa v posledných rokoch zastavila, keďže materská spoločnosť má finančné problémy a prechádza náročnými zmenami. Ďalším faktom, ktorý prispel ku konsolidácii predajní Tesco na Slovensku je aj to, že maloobchodný trh je už nasýtený. Konkurencia medzi jednotlivými predajcami je ďaleko vyššia, ako tomu bolo v 90-tych rokoch minulého storočia.
Keďže značka F&F sa nachádza takmer v každom obchode Tesco, široká sieť tohto supermarketu sa stará o mimoriadnu dostupnosť oblečenia tejto značky. F&F tak nájdete prakticky v každom meste.
Značka má na Slovensku aj vlastnú webstránku: ffmoda.com/sk. Tento web však môžete použiť iba ako katalóg. Za nákupom sa budete musieť vybrať do kamennej predajne.